Mramorovaná dřevěná podlaha.

Suminagashi marbling na dřevěné podlaze – umění Pernille Snedker Hansen

Dánská umělkyně Pernille Snedker Hansen z kodaňského Snedker Studia vytváří malované podlahy pomocí staré japonské techniky mramorování dřeva – suminagashi marbling. Malby kreslí skládané na podlahové dílce. Podívejte se, jak vypadají.

Skandinávská dřevěná podlaha jako umělecký materiál 

Dřevěná podlaha je dodnes ve většině skandinávských domů. Dánskou umělkyni Pernille Snedker Hansen přirozeně zajímá. Ve své kolekci s názvem Marbelous kombinuje klasické dřevěné masivní podlahy s živými barvami a vzory. Jednou z inspirací jsou umělkyni barvy lomu světla, které vytvářejí kapky vody nebo i skleněný hranol.

Pernille Snedker si klade za cíl zpochybnit, jak se díváme na povrchy kolem nás a jak je vnímáme. Používá starou mramorovací techniku suminagashi marbling, jež dodává severskému dřevu jasanu či borovice subjektivně nadpřirozené, organické, barevné a živé vzory.

Může vás zajímat: Originální využití podlahových krytin 1 – Jak na linoryt

Obtisky z vodní hladiny

Barevné obrazce nejprve vytváří na vodní hladině, pak je přenáší na papír nebo rovnou na dřevo, které barvy nasákne. Po zaschnutí barvy ještě fixuje povrchovou průhlednou vrstvou.

Mramorovaná dřevěná prkna takto vyrábí jedno po druhém. Každý podlahový dílec získává, v kombinaci se strukturou dřeva, jedinečný vzor barevných pruhů, což navozuje mírně psychedelický efekt.

Hotové mramorované podlahy si objednávají například designéři interiérů pro své klienty. Podobnou techniku umělkyně využívá i pro mramorování stoliček a dalšího nábytku.

Kolekce mramorované dřevěné podlahy a umění Pernille Snedker Hansen byly nominované na cenu Dánského bienále umění a designu, bývají k vidění také na výstavách a v galeriích.

Podívejte se také, jaká je historie dřevěné podlahy – z Nového světa do současnosti

Umění z kaluže

Obtisk na papír či dřevo se dá sejmout nejen z připravených barevných variací vytvořených uměle na vodní hladině. Umělkyně v rámci série In_Situ FA využila znečištěných kaluží, které se vytvořily ve spálené oblasti po velkém požáru Fredericia Industry Harbor v roce 2016.

Přímo na místě z kaluží vytvořila přírodní otisky, jejichž předlohu připravil vítr, déšť, znečištění i ničivé plameny požáru.

Jak se vám mramorované podlahy umělkyně líbí?

Zdroj ukázek: @snedkerstudio

Čtěte také:

Objevte další zajímavosti na podlahovém blogu.